ŻYWIENIE W CUKRZYCY TYPU 2

napisał w: Zdrowe jedzenie

cukierCukrzyca zaliczana jest do grupy chorób cywilizacyjnych charakteryzujących się hiperglikemią.
Aktualnie ok 37 mln ludzi na świecie choruję na cukrzycę. Możemy mówić o globalnej epidemii , która jest związana z częstością występowania otyłości, małą aktywnością fizyczną i nieprawidłową dietą.
Cukrzycę rozpoznajemy na podstawie badania glikemii, nieprawidłowa glikemia , która może świadczyć o chorobie to wartość powyżej 125mg/dl.

Komórki beta trzustki wytwarzają insulinę, ale w małej ilości, i stężenie glukozy przez to nie jest utrzymane na prawidłowym poziomie. W cukrzycy typu 2 występuje insulinooporność komórek i tkanek. Osłabienie działania insuliny prowadzi do zaburzeń w metabolizmie węglowodanów, lipidów, białek, ekspresji genów, dysfunkcji śródbłonka naczyń krwionośnych.

Jedne z objawów cukrzycy to : zwiększone oddawanie moczu, wzmożone pragnienie, zaburzenia widzenia, zwiększone łaknienie i ogólne osłabienie organizmu. Nieleczona cukrzyca często prowadzi do powikłań tj. uszkodzenie wzroku, nerek, miażdżyca tętnic i zawał mięśnia sercowego.

Cukrzycy typu 2 można uniknąć, wystarczy dbać o prawidłową dietę i wprowadzić aktywność fizyczną min. 30 minut w większość dni!

Jeśli jednak cukrzyca już nas dopadła, trzeba pamiętać, że prawidłowe żywienie jest jedną z metod leczenia. Celem żywienia jest przede wszystkim: wyrównanie cukrzycy , dostarczenie odpowiedniej ilości energii i składników odżywczych, oraz utrzymanie należnej masy ciała.

Ogólne zalecenia dietetyczne: spożywanie produktów o niskim indeksie glikemicznym, tj. pieczywo pełnoziarniste, grube kasze itp. Należy spożywać surowe warzywa, które są źródłem cennych witamin i antyoksydantów. Ograniczyć spożywanie słodyczy, produktów tłustych, smażonych w dużej ilości tłuszczu.
Przygotowując posiłki powinniśmy ograniczać sól kuchenną, zastępując ją przyprawami ziołowymi.

Dobre rezultaty przynosi dieta śródziemnomorska, która ma korzystny wpływ na otyłość brzuszną, metabolizm glukozy i ciśnienie krwi. Jest to zbiór pewnych nawyków żywieniowych tradycyjnie stosowanych przez ludzi z regionu śródziemnomorskiego. Bazuje ona przed wszystkim na wysokim spożyciu warzyw i owoców, stosowaniu oliwy z oliwek, umiarkowanego spożycia ryb, niskiej konsumpcji mięsa czerwonego i produktów pełnotłustych.

Pamiętajmy, że lepiej zapobiegać, niż leczyć! Wystarczy wystarczająco zadbać o swoje zdrowie i swojej rodziny, urozmaicać posiłki i wybierać odpowiednie produkty. Włączyć aktywność fizyczną i zapobiegać cukrzycy, która staje się niestety coraz powszechniejsza w naszym społeczeństwie.

Napisz komentarz lub odpowiedz:

Mimo, że nie jesteśmy w stanie kontrolować wszystkiego co dzieje się wokół nas, możemy kontrolować, to co dzieje się wewnątrz nas.
- Ben Franklin